Powinniście wiedzieć, że absolutnie nie potrafię grać w karty (chyba, że we wojnę). Nie rozróżniam symboli pik, kier itp, a i obce są mi zasady pokera. Za to uwielbiam karcianki i o jednej takiej grze karcianej chcę Wam dzisiaj opowiedzieć. Zapraszam do poczytania o Dobry Glina Zły Glina od wydawnictwa Fullcap Games.

rsz_1_front_pudełka

Zdjęcie zaczerpnięte ze strony Fullcap Games

Dobry Glina Zły Glina to karcianka przewspaniała. Miałam przyjemność brać udział we wszystkich wrześniowych wydarzeniach z tą grą w roli głównej. Uczestniczyłam w przedpremierowym pokazie w ramach wtorkowych spotkań przy grach planszowych Stowarzyszenia „Thorn” w Toruniu. Dzień później, w ramach inicjatywy Pog(R)adajmy, graliśmy w nią w Cybermachnie. Kolejne 2 dni później uczestniczyłam w oficjalnej premierze gry w sklepie Grajfer, gdzie to brałam udział w turnieju. Udało mi się dotrzeć do finału, jednak zajęłam honorowe czwarte miejsce (to obok podium). Za to Roger, mój partner, wygrał nagrodę główną, własny egzemplarz gry, który odrobinę zaanektowałam. Na koniec tej wyliczanki wspomnę, że karcianka miała swoją konwentową premierę na festiwalu Copernicon 2015, tydzień po turnieju. Tam też byłam!

12010665_434081530126090_9184272548855517949_o

Zdjęcie zaczerpnięte z fanpage’a wydawnictwa Fullcap Games

  • ZAWARTOŚĆ

Pudełko jest niewielkie, lekkie i… absolutnie piękne. Nie przez przypadek jednego dnia publikuję recenzję Dobrego Gliny Złego Gliny, oraz nowy styl grafik na blogu. Czcionki i obrazki, które zdobią pudełko wprowadzają w fajny, retro komiksowy klimat, przez co sama rozgrywka staje się ciekawsza.

W pudełku znajdziemy mnóstwo kart (całe 55) oraz instrukcję, która nieodzownie zachowuje komiksowy styl i szyk. Wśród tych 55 kart znajdziemy 24 karty lojalności, 16 kart ekwipunku, 4 karty broni, 2 karty ran, 1 kartę głównego śledczego, oraz 8 kart pomocy gracza. Oczywiście grafiki na kartach satysfakcjonują mnie bardzo.

rsz_3_zawartość

Zdjęcie zaczerpnięte ze strony Fullcap Games

  • ROZGRYWKA

Gra przeznaczona jest dla uczestników 13+, których minimalnie może być 4, a maksymalnie 8. Rozgrywka jest szybka i dynamiczna, trwa około 20 minut, ale może być dłuższa jeśli gracze mocno się wczują.

Całość polega na tym, aby wcielić się w pracowników komisariatu, dobrych i złych gliniarzy. Obie grupy mają swoich liderów, którzy dążą do wyeliminowania przeciwników. Ważnym i kluczowym elementem gry jest fakt, że rozdane karty są zakryte i dopiero w czasie rozgrywki uczestnicy muszą dojść do tego z kim się sprzymierzyć by wygrać.

Gracze otrzymują po 3 karty lojalności. Jeśli otrzymało się 2 karty sprzedajnych, a jedną  kartę uczciwego policjanta, jest się sprzedajnym. Analogicznie jest się uczciwym gliną jeśli ma się więcej kart uczciwych policjantów. Karta lidera, czyli Herszta lub Agenta, określa charakter gracza nawet jeśli karty sprzedajnych i uczciwych policjantów sugerują coś innego (np jeśli mam Herszta i dwie karty uczciwego gliny, to i tak jestem zła). Poza tymi kartami gracz otrzymuje jeszcze po jednej karcie ekwipunku. Karty te zawierają przedmioty, które mogą odmienić bieg wydarzeń, lub pomóc osiągnąć cel.

TURA polega na wykonaniu jednej z czterech akcji: przeprowadzenie śledztwa (podejrzenie karty lojalności innego gracza), dobranie ekwipunku (dobranie karty ekwipunku i odrzucenie jednej jeśli miało się już jedną na ręku), wyciągnięcie broni (dobranie karty broni, co kosztuje odsłonięcie jednej karty lojalności), lub oddanie strzału (jeśli w poprzedniej turze dobrało się kartę broni i wycelowało się w gracza, w tej można wystrzelić i odrzucić broń). W reakcji na to co dzieje się w trakcie rozgrywki, można używać kart ekwipunku. Niektóre działają w każdej chwili, inne TYLKO w turze gracza, który ją posiada. Karty te czasami ratują życie, czasami wskrzeszają zabitych, czasami odwracają bieg kolejki, czasami zmieniają tożsamość. Ciekawszymi kartami są np:

  • Pies policyjny – z jej pomocą można pozbawić gracza broni i udaremnić zamach na swojego sojusznika.
  • Sądowy zakaz zbliżania się – można jej użyć, gdy inny gracz oddaje strzał, dzięki tej karcie musi on natychmiast zmienić cel i strzelić do innego gracza.
  • Podrzucony dowód – ta karta trwale zmienia karty lojalności. Gracz który ją otrzyma, jeśli był sprzedajny, od tego momentu będzie uczciwy. Nie działa jeśli dany gracz jest Hersztem lub Agentem.

Gra kończy się, gdy Herszt lub Agent zostaną wyeliminowani (otrzymają dwa strzały, czyli dwie karty ran).

  • PODSUMOWANIE

Dobry Glina Zły Glina to połączenie gry The Resistance: Agenci Molocha (taka jej łatwiejsza wersja), oraz kultowej Mafii (tej z zamykaniem oczu gdy nadchodzi noc). Jako, że obie gry uwielbiam, nie ma możliwości by Glina mi nie pasował. Uważam, że jest to świetna rozluźniająca gra, która nie trwa długo, ale bardzo wciąga i raz do niej siadając, „skazuje się” na mnóstwo rozgrywek. W sklepie Grajfer kosztuje 59,90 zł i gra jest warta tej ceny. Może być traktowana jako gra towarzyska, integracyjna, a zatem idealna na domówkę z pączkami i piwem. Niewykluczone, że zabawa będzie tak udana, że sąsiedzi wezwą policję i prawdziwi gliniarze zapukają Wam do drzwi. Wiecie co wtedy zrobić! Nie miej wątpliwości, kupuj i graj!

https://www.instagram.com/p/_CqT5vKfZN/?taken-by=izabelaen