Co to jest habit tracker i jak wycisnąć z niego jak najwięcej?

Co to jest habit tracker i jak wycisnąć z niego jak najwięcej?

Ludzka psychika jest skonstruowany tak, że zmiany, które chcemy wdrożyć w nasze życie planujemy rozpocząć wraz z jakimś ważnym wydarzeniem. Często jest to nowy rok, mamy wtedy wrażenie, że będzie nam łatwiej się zmienić. Według mnie, jeżeli tylko chcesz się zmienić, każda pora jest dobra. Nie musisz czekać na wyjątkową okazję. Żeby osiągnąć zamierzony efekt, warto wspomóc się narzędziem, które pozwoli nam na śledzenie postępów. Doskonałym sposobem jest używanie habit trackera, który wraz z instrukcją, czeka na Was gotowy do pobrania.

Nawyki – pozbywanie się złych i wzmacnianie dobrych

Proponuję, by na początek zastanowić się nad samym znaczeniem słowa nawyk. Często spotykam się z tym, że jest ono postrzegane w sposób negatywny, ze względu na to, że jest kojarzony ze szkodliwymi zachowaniami, np. paleniem papierosów.

Ostatnio (w poprzednim wpisie) pisałam o zdrowych nawykach, które mogą być przydatne zwłaszcza podczas wakacji, wspominałam wtedy, że życie w większości zbudowane jest właśnie z nawyków. Dzięki temu możemy układać je jak puzzle. Życie będzie łatwiejsze, jeśli będziemy wybierać odpowiednie klocki.

Nawyki są nieodłączną częścią życia, pomagają nam nawet w normalnym funkcjonowaniu. Bez nawyków, musielibyśmy się zastanawiać (a tym samym obciążać mózgi) nad każdym, nawet najprostszym zadaniem i analizować po kolei działania. Gdyby tak było, nasze mózgi kipiałyby od tych wszystkich procesów myślowych. Dzięki nawykom, wiele z tych rzeczy robimy automatycznie i możemy skupić się na ważniejszych sprawach.

Przyjrzyjmy się wszystkim nawykom, które towarzyszą nam na co dzień. Warto dokładnie je przeanalizować i podzielić na te, które są negatywne, których będziemy chcieli się pozbyć i na te pozytywne, które będziemy chcieli wzmacniać. Możemy też zastanowić się, jakie nowe nawyki warto wprowadzić w życie. Po analizie przychodzi czas na wprowadzanie zmian. Szczególnie pomocny może być wtedy habit tracker, który pomoże nam zerwać ze złymi zwyczajami i wprowadzić nowe w życie.

Ile czasu zajmuje wprowadzenie nawyku?

Istnieje wiele teorii na ten temat. Najczęściej słyszy się o 21 dniach, w ciągu których organizm przyzwyczaja się do określonego działania na tyle, aby wykonywać je automatycznie. Niektórzy badacze mówią nawet o 3 miesiącach potrzebnych na pełną automatyzację działań.

Czas jaki będzie potrzebny na zmianę, w dużej mierze zależy od nas samych, determinacji i motywacji jaką się kierujemy. Jeżeli nam na czymś zależy, z pewnością osiągnięcie celu będzie łatwiejsze i przyjdzie szybciej. Niestety, podobnie jest w przypadku, kiedy motywacja jest mniejsza, wtedy ten czas może się znacznie wydłużyć. W każdym z wyżej opisanych przypadków, zachęcam do skorzystania z habit trackera. Dzięki niemu możemy na bieżąco kontrolować postępy.

Krok za krokiem – do celu

O metodzie małych kroków wspominam odkąd zaczęłam pisać tego bloga. Jednym z małych kroków w moim życiu było właśnie założenie bloga. Nie lubię działać bez planu, nie jestem też zwolenniczką twierdzenia, że można diametralnie zmienić swoje życie pod wpływem chwili. Oczywiście, początkowo może wydawać się, że wszystko idzie dobrze, ale po jakimś czasie entuzjazm wywołany chęcią zmiany zniknie, a kiedy emocje ostygną, może się okazać, że znowu jesteśmy w punkcie wyjścia.

Dlatego też jestem za stopniowym wprowadzaniem nawyków, po jednym lub po kilka (ale nie kilkadziesiąt) w każdym miesiącu. Dopiero kiedy zauważymy, że nowo wprowadzone nawyki wykonujemy automatycznie, możemy zająć się kolejnymi.

Na czym polega habit tracker?

Habit tracker może kojarzyć nam się z dziennikiem obecności w szkole. Jest to tabela, która pozwala śledzić nasze postępy we wcielaniu w życie planu – porzucaniu szkodliwych i budowaniu pozytywnych nawyków.

Z lewej strony tabeli (znajdującej się na końcu wpisu) wpisujemy nawyk, nad którym chcemy pracować. W górnym wierszu numery odpowiadają dniom miesiąca. W prawym górnym rogu, możesz też wybrać miesiąc, w którym będziesz pracować. Niektórzy lubią zatrzymywać poprzednie habit trackery, tak by móc porównywać postępy.

W kontekście walki ze złymi nawykami lub nałogami, wspomnę jeszcze, że są dwie szkoły formułowania ich podczas wpisywania do habit trackera. Pierwsza mówi o unikaniu negatywnych sposobów zapisywania, czyli zamiast “nieużywanie telefonu przez wiele godzin dziennie” możemy napisać “mniej telefonu w ciągu dnia”, albo “dzień bez marnowania czasu”, możemy zapisać “przyjemna aktywność każdego dnia”. Zastanów się, która wersja będzie Cię bardziej motywowała do działania.

Praktyczne wykorzystanie habit trackera

Zastanówmy się, do zmiany jakich nawyków przyda nam się habit tracker? Odpowiedź jest prosta – do wszystkich, które chcemy powtarzać codziennie lub z inną, ale konkretnie określoną częstotliwością. Mogą to być ćwiczenia fizyczne, spędzanie czasu na świeżym powietrzu, czytanie książek, organizacja czasu tylko dla siebie czy wcześniejsze wstawanie.

Warto podsumowywać każdy miesiąc, tak by dostrzec pewne zależności. Może zdarzyć się, że na początku tygodnia sumiennie trzymamy się planu, a jest nam trudniej realizować go, gdy zbliża się weekend. Albo jest jakiś dzień w tygodniu, kiedy mamy szczególnie dużo obowiązków i nie starcza nam już czasu na realizację postanowień. Warto wtedy zastanowić się nad przyczyną takiego działania i w miarę potrzeb zmodyfikować plan w kolejnym miesiącu, dzięki czemu unikniemy demotywacji spowodowanej niemożliwością realizacji planu. Sumiennie prowadzony habit tracker pozwoli nie tylko na śledzenie postępu, ale także pomoże zoptymalizować go tak, by działania były przyjemnością.

Sposoby na to, by pamiętać o habit trackerze

Samo wydrukowanie tabeli i wpisanie do niej listy zadań nie sprawi, że uda nam się zmienić nawyki. Niezwykle ważne jest to, a by pamiętać o codziennym uzupełniani swojego habit trackera. Możemy ustalić sobie jakąś konkretną porę dnia, kiedy będziemy wpisywać wszystko, co nam się udało lub nie. Możemy też uzupełniać tabelę na bieżąco, po każdej wykonanej czynności z listy. Wszystko zależy od Ciebie i Twojego stylu życia, ważne jest jednak to, by pamiętać o regularności.

Co sprawia, że habit tracker działa?

Już jakiś czas temu udowodniono, że graficzne śledzenie postępów działa. Po pierwsze – sami przed sobą, zobowiązujemy się do czegoś, a że jest to potwierdzone na piśmie (zapisane w tabeli), nie mamy wyboru – musimy działać. Kolejnym plusem habit trackera jest to, że w przejrzysty sposób możemy śledzić graficzny postęp (lub jego brak) i to motywuje nas do działania. Dzięki prowadzeniu dokumentacji wyrabiamy w sobie rutynę, o której pisałam już kiedyś. Ostatnim, ale nie mniej ważnym aspektem jest to, że po każdym zadaniu możemy się nagrodzić – zamalować kratkę, co da nam odrobinę radości i powód do dumy z nas samych, a także zmotywuje do dalszej pracy. 🙂

Poniżej zamieszczam habit tracker, który możecie sobie wydrukować i zacząć go stosować.  Oczywiście najlepiej byłoby, gdybyście przygotowali go sobie wedle swojego gustu – w końcu będziecie widzieć go codziennie 🙂

Wzór habit plannera
Otwórz w nowej karcie po pełną rozdzielczość 🙂

Dodaj komentarz